Jangan Bersedih, Sesungguhnya Allah Bersama Kita!

Ramai orang…
tersalah sangka tentang maksud ketenangan dalam hidupnya
Selalu orang mengaitkan ketenangan itu dengan faktor harta…
Dengan faktor kekayaan…
Walaupun itu boleh menjadi penyumbang…
Tetapi itu bukan segal-galanya
Betapa ramai orang yang berada dalam rumah yang besar…
Tidur di atas katil yang empuk
Tetapi dia tidak enak atau pun lenanya tidak nyenyak
Bahkan ada orang yang tidur di pondok buruk…
Kadang-kadang dia lebih lena berbanding kita
Ada orang yang berada di hadapannya hidangan yang hebat…
Lauk pauk yang bagus…
Tetapi lidahnya tidak enak…
Lebih enak lagi orang yang makan kadang-kadang dengan satu dua mata lauk…
Tetapi dia lebih sedap & selesa makannya

Kata Hamka, lihatlah bagaimana Allah membahagi-bahagikan nikmat
Semua orang sangka kalau orang itu ada rumah besar…
Ada makanan yang sedap…
Tentulah hidupnya bahagia & tenang
Belum tentu…
Jika Allah hendak memberikan kebahagiaan kepada seseorang…
Dia tidak boleh ditahan oleh apa-apa tangan sekalipun…
Jika Allah menghalang kebahagiaan kepada seseorang…
Dia tidak boleh dihulur oleh apa-apa tangan sekalipun…
Jika Allah uruskan urusan kita…
dan Allah tidak serahkan diri kita kepada kita…
Walaupun sekelip mata…
dunia boleh berbuat apa-apa…
tetapi mereka tidak boleh mencabar kebesaran kerajaan Allah
Jika Allah mengatur untuk kita apa yang orang sangka tewas…
kita akan melihat kemenangan dari sisi Allah
Apa yang orang rasa rugi…
Allah akan memberikan keuntungan…
yang mana jalan-jalan yang manusia tidak sangka
Tetapi Allah boleh mewujudkan keajaiban dalam kehidupan…

Tengoklah dunia ini…
kadang-kadang manusia dia hilang sesuatu benda ini daripada dunia…
kadang-kadang macam dia hilang segala-galanya
Berapa banyak dalam hidup kita telah melalui keperitan hidup?

Cuba ingat!
Ketika kita kena keperitan, kita rasa kita tidak dapat keluar daripadanya
Tapi hari ini Allah telah keluarkan, kita berada dalam keadaan yang baik
Ketika kita ditimpa musibah tertentu…
Kita kata, “Habislah aku kali ni!”
Tapi usia kita telah berjalan
Kita masih lagi hidup & makan & menikmati kurniaan kehidupan ini
Ketika kita kata…
“Ya Allah! tolonglah aku, ya Allah! tolonglah aku, aku susah ya Allah!”
Hari ini kita pun telah lupa akan perkataan itu
Dan kita pun lupa kadang-kadang untuk bersyukur…
di atas pelbagai ranjau hidup yang telah Allah keluarkan kita daripadanya
Orang-orang yang diberitahu kepada mereka…
“Nun orang ramai sedang berkumpul untuk ambil tidakan kepada kau”
“Nun orang nak ambil tindakan kepada engkau!”
Kata Allah, iman dia bertambah
Bukan kita kata, “Pasal apalah Allah benci aku? Apalah dosa aku?”
Tidak…tidak!
Kata Al-Quran, iman mereka bertambah
Mereka kata…
“Cukuplah bagi kami Allah, Dialah sebaik-baik tempat diserahkan urusan”

Pengalaman sering mematangkan kita…
Siapa yang tidak melaluinya tidak akan memahami maksudnya
Orang-orang yang pernah hidup & bertawakkal…
dia akan mengetahui tentang keajaiban bertawakal
Bila hati insan bulat kepada ya Rabb…
“Ya Allah! aku serahkan urusan ini kepada Mu Ya Allah”

Kita sering lupa kita masih punya kehidupan di Akhirat…
Apabila insan melihat dunia daripada dimensi akhirat…
dia akan merasakan dunia ini sangat kecil
Kehidupan ini sangat luas
Nabi SAW sebut di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim…
Allah bawa pada hari akhirat, manusia yang paling derita dalam dunia ini…
saya tak tahu manusia paling derita di dalam dunia ini
Allah ambil dia,Allah masukkan dia ke dalam syurga…
dia dimasukkan dicelupkan masuk ke dalam syurga…
kemudian dia dikeluarkan…
lalu ditanyanya…
“Wahai fulan, adakah kau pernah rasa derita dalam hidup?”
Dia kata, “Tak! Aku tak pernah derita pun dalamhidup ini”
Hanya kerana masuk sekelip mata di dalam syurga, lupa cerita derita
Allah ambil manusia yang paling nikmat dalam sunia ini
Segala yang nikmat Allah masukkan dia secelup sahaja ke dalam neraka…
Lalu dikeluarkan dia…
“Pernahkan kau merasai nikmat dalam hidup ini?”
Dia kata, “Tak! Aku tak pernah ada nikmat pun dalam hidup ini”
Hanya dengan satu celupan sahaja ke dalam neraka…
manusia lupa segala kisah nikmat dalam hidupnya

Masihkah kita teringat akan mikmat yang Allah berikan selama ini?
Kita selalu tak bersyukur kalau kita diberi benda baru…
dan kita lupa bahawasanya apa yang ada pada kita ini…
suatu nikmta yang besar

Satu hamba Allah…
yang patah kakinya…
yang dia tidak pernahpun sebut…
dulu barangkali tak pernah teringat tentang nikmat kaki yang setiap hari dia pijak
Tapi apabila satu hari dia sakit kaki…
Dia kata, “Ya Allah, bagilah balik kakiku, sembuhlah balik!”
Dia tahu betapa besarnya nikmat kaki, nikmat tangan, nikmat sihat
Kata Hamka, “Yang ada ini sudah harapan kita”
Yang kita ada ini harapan kita
Tetapi insan…
Bukan salah untuk kita mengharapkan yang belum ada…
Tetapi jangan lupa yang telah ada…

Bersyukurlah wahai diri ini…
Sebahagian para sarjana menyebut…
Syukur kadang kala lebih tinggi makamnya daripada sabar
Ramai orang terpaksa sabar…
tapi belum tentu orang yang dapat nikmat itu bersyukur
Bila dia susah, nak kata apa?
“Sabar je lah, nak buat apa”
Tapi untuk jadikan orang yang memiliki harta
syukur di atas nikmat…
“Ya Allah, apa sahaja yang aku alami…
Daripada nikmat-Mu daripada kurniaan daripada sesiapa di kalangan hamba-Mu…
Tidak ada daripada sesiapa melainkan daripada Engkau wahai Tuhan…
Bagi Engkaulah pujian, bagi Engkaulah kesyukuran”

Subhanallah!

Insan, jika dia nak bersyukur kepada Allah, tak terdaya…
“Jika kamu hendak menghitung nikmat Allah, kamu tak mampu”

Bila kita melihat hidup ini secara keseluruhan…
Kita akan merasa masyaAllah hidup ini…
Apa yang Allah kurniakan kepada kita…
lebih daripada harapan kita sebenarnya
Sekiranya kita ingat dari hari kita dilahirkan…
tempat kita dilahirkan…
rumah kita dilahirkan…
sehingga tempat kita ada pada hari ini…

MasyaAllah!

“Ketika orang-orang yang kafir itu mengeluarkan dia…
ketika dia salah seorang daripada dua; dia & Abu Bakr…
ketika mereka berada di dalam gua (sewaktu peristiwa hijrah)…
ketika dia berkata kepada sahabatnya…
JANGAN BERSEDIH, SESUNGGUHNYA ALLAH BERSAMA KITA!

~ Dr Asri Zainul Abidin ~

Sumber: http://permatakehidupan.blogspot.com/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s